Nasi Goreng Udang di Restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai, Pantai Remis

Nasi goreng udang di restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai
Selain ayam, makanan laut seperti udang juga boleh dikatakan sebagai protein kegemaran rakyat Malaysia. Kebanyakan makanan kegemaran Malaysia seperti char kuetiau, tomyam, dan mi kuah juga banyak disediakan bersama udang.

Belum kita cerita lagi bahan-bahan masakan seperti cencalok dan belacan — kedua-duanya diperbuat daripada udang. Belacan pula khususnya boleh digunakan sebagai penambah perisa menggantikan MSG.

Nasi goreng udang pandangan hadapan
Selain daripada makanan yang penulis sebutkan tadi, nasi goreng pun boleh dimakan bersama udang. Di Pantai Remis, Selangor contohnya ada sebuah restoran yang menjual nasi goreng bersama udang yang banyak.

Jangan keliru dengan Pantai Remis di Perak, Pantai Remis di Selangor bertempat di Jeram, Kuala Selangor, cuma 5 minit (3.1 kilometer) perjalanan menaiki kereta dari Restoran Aroma Ikan Bakar.

Restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai

Restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai
Terus terang penulis tak tahu apa nama sebenar restoran ni, boleh jadi namanya restoran D'Pantai, restoran Mee Udang D'Pantai ataupun restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai.


Kalau korang penggemar udang, boleh dapatkan nasi goreng udang di sini. Ada beberapa pilihan saiz, nak yang boleh dimakan dua ke tiga orang pun ada, pesan je "nasi goreng melimpah".

Nasi Goreng Udang

Nasi goreng udang pandangan atas
Untuk seorang makan penulis dapat 5 ekor udang, dan macam biasalah nasi goreng akan datang bersama sup. Walaupun saiz yang paling kecil, portion nasi gorengnya boleh dimakan dua orang.

Macam yang kita boleh tengok, udangnya taklah terlalu besar. Nak dibandingkan dengan udang harimau jauh sekali. Saiz kelima-lima ekor udang yang penulis dapat juga tak sama, tetapi cukuplah untuk dimakan seorang dua.

Beraneka Pilihan Lauk

Aneka macam lauk di restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai
Selain nasi goreng udang, di sini juga ada sediakan nasi campur jadi bolehlah datang pada waktu tengah hari. Pilihan lauk banyak juga, antaranya ikan pari, lala, ketam, dan kepala ikan.

Menariknya di sini, ada lauk yang disediakan di atas dulang. Sesuailah dengan tema lauknya yang berasaskan masakan melayu seperti asam pedas, masak lemak, dan ikan bakar bersama air asam.

Ikan keli bakar bersama air asam
Penulis cuba juga nasi putih berlaukkan keli bakar, makan dengan air asam pun dah sedap. Mesti lagi sedap kalau makan dengan gulai kari atau masak lemak cili padi.

Penulis memang suka makan nasi campur di restoran yang sediakan banyak pilihan lauk, walaupun penulis sendiri selalunya makan lauk yang sama je — sama ada ayam atau ikan keli.

Nasi campur bersama gulai dan ulam
Jadi, lain kali korang ke Pantai Remis, Selangor bolehlah singgah di restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai. Kalau ikutkan Google Map, restoran dibuka setiap hari bermula 11 pagi sehingga 7:30 petang.

Sejujurnya penulis tak ingat berapa harga makanan di sini, sebab penulis ke restoran Nasi Campur Sup Tulang D'Pantai pada Oktober 2022.

azizinet00 | Hari3aku

Post a Comment

To Top