Apa Yang Ada di Arked Tanjung Dawai dan Sekitarnya? Ada Makan-makan Ke?

Arked Tanjong Dawai
Walaupun tak sepopular destinasi lain di negeri Kedah Darul Aman, Tanjung Dawai mempunyai tarikannya yang tersendiri terutamanya bagi penggemar ikan kering dan belacan.

Perkampungan yang terletak 30 kilometer dari Sungai Petani ini juga mempunyai pantai dengan tarikan seperti restoran ikan bakar dan funfair. Pernah dengar Warung Rumpun Mambu? Di sini lah tempatnya.

Arked Tanjong Dawai

Pengunjung di Tanjung Dawai
Sesuai dengan kedudukannya yang bersebelahan dengan laut, Arked Tanjong Dawai menjadi tempat tumpuan orang yang hendak mencari hasil laut. Jom kita tengok hasil laut apa yang ada di sini.

Ikan bilis mata biru di Arked Tanjong Dawai
Antara hasil laut dan barangan yang ada di Arked Tanjong Dawai ialah:
  • Ikan dan sotong kering
  • Ikan gelama masam
  • Pekasam
  • Ikan bilis mata biru
  • Keropok ikan dan keropok lekor
  • Asam kering
  • Cencalok dan pes tomyam

Air kelapa di Arked Tanjong Dawai
Bersebelahan dan berhadapan dengan Arked Tanjong Dawai pula ada menjual pakaian, makanan dan minuman seperti pakaian tidur, gorengan, buah berangan, dan air kelapa.

Dulu ada seorang pakcik jual satar goreng berhadapan dengan buah berangan ni. Rangup dan sedap, tapi dengar cerita pakcik tu dah lama tak meniaga sejak daripada PKP.

Buah berangan di Arked Tanjong Dawai
Disebabkan satar goreng takde, kita belilah buah berangan. Selalunya beli buah berangan dalam RM15 je, kalau banyak-banyak pun nanti bila dah sejuk susah nak buang kulit.

Jeti Tanjung Dawai ke Pantai Merdeka atau Pulau Songsong

Jeti Tanjung Dawai
Dari jeti Tanjung Dawai, kita boleh ke Pantai Merdeka tau. Satu kepala berharga RM3 untuk sehala, tempoh perjalan pula cuma dalam 5 ke 6 minit sebab jaraknya memang dekat.

Dengar cerita, dari jeti Tanjung Dawai juga kita boleh ke Pulau Songsong. Harga ke Pulau Songsong ni jauh lebih mahal, sebab jarak perjalanan pun jauh sehingga memakan masa selama 45 minit.

Disebabkan Pulau Songsong berada di Yan, Kedah. Lebih cepat kalau naik bot dari Jeti Sg udang di Yan, 15 minit je. Di Pulau Songsong kita boleh berkelah, mandi, memancing, dan bermalam di dalam khemah.

Makanan di Tanjung Dawai

Sotong buncit di Arked Tanjong Dawai
Arked Tanjong Dawai mempunyai dua tingkat, tingkat atas menjual hasil laut manakala tingkat bawah pula ialah medan selera. Bermacam jenis makanan ada di sini, antaranya ialah sotong buncit.

Sotong buncit di Arked Tanjong Dawai berharga antara RM10 ke RM35 seekor bergantung pada saiz dan musim. Medan selera Arked Tanjong Dawai menghadap laut, sambil makan boleh tenangkan fikiran.

Kalau nak makan di tempat lain pun boleh, contohnya di Warung Rumpun Mambu (750 meter dari arked) kita boleh dapatkan mi udang dan mi tulang yang dihidang menggunakan kuali.

Ataupun makan gulai ikan sembilang claypot di Naim Gulai Sembilang yang terletak 3.8 km dari Arked Tanjong Dawai. Di sini harga lauk berdasarkan berat timbangan ikan.

Tak jauh dari Naim Gulai Sembilang pula, lagi 1.2 km; ialah Ladang Nira Nipah Napiah. Bukan air nira je ada di sini, mi udang dan char kuetiau pun ada, boleh makan sambil dikelilingi pohon nipah.

Sejak viral di tiktok makin ramai pula ke Ladang Nira Nipah Napiah. Lagipun tempatnya memang cantik, siap ada kolam lagi. Kalau ramai terpaksalah makan di tempat lain.

Restoran Finaz Sri Badong

Nasi goreng ayam Finaz Sri Badong
Kepada korang yang balik melalui Bedong, bolehlah singgah makan di restoran Finaz Sri Badong. Menu istimewa di sini ialah mi kuah tulang dan bihun sup, tapi penulis makan nasi goreng ayam je.

Sup yang datang dengan nasi goreng pun dah sedap, apatah lagi bihun sup. Penulis tengok juga orang lain makan mi kuah tulang, nampak menggiurkan betul. Besar betul tulangnya, isi pun banyak.

Nasi & tomyam Finaz Sri Badong
Nak makan nasi putih dengan tomyam pun ada. Cuma kalau datang ke Finaz Sri Badong, penulis memang syorkan korang makan nasi goreng, bihup sup, dan mi kuah tulang.

Singgah Jangan Tak Singgah


Best kan? Jadi kalau ada yang sedang bercuti di Kedah, jangan lupa singgah di Tanjung Dawai. Paling tidak pun, singgah di restoran-restoran yang penulis kongsikan tadi.

Teringin pula rasanya nak berkhemah di Pulau Songsong. Dalam perjalan ke pulau boleh juga kita tengok laut, dan kalau bernasib baik boleh jumpa ikan lumba-lumba.

azizinet00 | Hari3aku

Post a Comment

To Top