Restoran Sri Pinang. Restoran Masakan Cina, Thai dan Nyonya untuk yang Berpoket Tebal

Lauk Restoran Sri Pinang
Di Shah Alam ada satu restoran yang menyediakan masakan cina, thai dan nyonya yang sedap. Buktinya? Restoran ni dah buka lebih dari 15 tahun di lokasi yang sama di Seksyen 15, Shah Alam walaupun harga makanan di restoran ni agak bangsawan.

Untuk mereka yang dah lama bekerja berhampiran Seksyen 15, Shah Alam, mesti pernah tengok restoran Sri Pinang walaupun belum pernah cuba. Restoran Sri Pinang terletak berseberangan dengan Medan Selera Seksyen 15.

Restoran Sri Pinang
Apabila masuk ke restoran Sri Pinang, kita akan disambut oleh seekor gajah, haiwan yang sangat ikonik bagi negara Thailand. Jangan risau, sebab gajah tersebut hanyalah sebuah arca yang dah lama ada di sini.

Menu Restoran Sri Pinang Ini bukan restoran makanan laut walaupun ada menyediakan makanan laut, jadi pilihan makanan laut yang ada agak terhad. Pada pengalaman penulis, makanan laut yang penulis pernah makan di sini cumalah ikan siakap, ikan kerapu, udang dan sotong.

Ayam Lemon Restoran Sri Pinang
Ada beberapa lauk yang penulis wajib pesan apabila datang ke restoran Sri Pinang. Pertama sekali ayam masak lemon (RM20 per drumstick). Manis, masam, rangup, cukup rasa. Ingat lagi tak penulis kongsi tentang nasi ayam lemon di Pak Li Kopitiam sebelum ni? Ini next level.

Selain ayam masak lemon. Lauk seperti tauhu sizzling (RM10, 15, 20); asparagus laut, tauhu dan cendawan (RM25, 35, 45); dan tomyam seafood (RM15, 28, 38) juga merupakan antara menu wajib ketika penulis datang ke restoran Sri Pinang.

Butter prawn di Sri Pinang
Kadang-kadang ada juga cuba menu lain seperti siakap kukus (RM7 per 100gram), dan udang mentega atau butter prawn (RM45, 60, 75). Menu lain yang penulis cuba kali ni sedap juga, seperti kerabu mangga (RM12, 18, 25) dan sambal udang petai (RM45, 60, 75). 

Udang yang digunakan untuk butter prawn memang besar, dari jenis udang harimau. Siapa yang suka makan udang, mesti puas hati, asalkan boleh tolak tepi bab harga sekejap. 

Tomyam di Restoran Sri Pinang
Itulah sedikit sebanyak menu yang penulis cuba, kesemua menu yang penulis makan memang sedap. Penulis memang sarankan korang cuba tomyam di sini, antara yang tersedap penulis pernah makan. Tetapi kegemaran peribadi penulis tetap ayam masak lemon.

Restoran Sri Pinang bukanlah tempat yang kita boleh pergi setiap bulan, tetapi penulis rasa mungkin boleh cuba ke sini untuk sambut hari jadi, ulang tahun atau apa-apa tujuan khas yang lain.

Berbaloi atau tak? Tepuk poket tanya dompet. Eloklah kita jangan bincang bab harga di sini, risau ada yang terkejut. Dah diletakkan menu di atas tadi, bolehlah jamu mata tengok harga setiap menu.

Post a Comment

To Top