Whatsapp 'Dark Mode'. Cara Memasang Mod Gelap pada Whatsapp.

Aplikasi perbualan popular Whatsapp baru-baru ini telah memperkenalkan mod gelap untuk pengguna iOS 13 dan Android. Fungsi ini sebenarnya dah lama menjadi permintaan pengguna whatsapp yang selama ini terpaksa menggunakan aplikasi pihak ketiga untuk mendapatkan mod gelap.

Ada beberapa faedah yang kita akan dapat dengan menggunakan mod gelap pada aplikasi Android, antaranya ialah mengurangkan ketidakselesaan pada penglihatan sewaktu menggunakan aplikasi dalam keadaan gelap, dan juga mengurangkan penggunaan tenaga untuk telefon yang menggunakan skrin OLED dan AMOLED. 

Untuk pengguna Android 10 (Android Q) yang menggunakan mod gelap pada sistem operasi mereka, Whatsapp akan memasang mod gelap secara automatik. Untuk pengguna Android 9 (Android Pie) dan ke bawah pula, pemasangan harus dilakukan secara manual. Jadi macam mana caranya memasang mod gelap pada aplikasi Whatsapp? 

Langkah 1: Pastikan Whatsapp telah dikemaskinikan ke versi 2.20.64 atau yang lebih baharu. 

Langkah 2: Pergi ke setting/tetapan dan pilih chats/sembang.

Langkah 3: Tekan theme/tema dan pilih dark/gelap.

Mudah bukan? Pemasangan secara manual ini juga boleh dilakukan pada Android 10. Pengguna applikasi Whatsapp Business yang telah dikemaskini juga boleh cuba memasang mod gelap dengan cara yang sama.

p.s. Ada sesiapa nak sponsor telefon baru?

Post a Comment

To Top