Nak Makan Ayam Kampung dan Itik Serati? Boleh Cari di Warung Nasi Dagang Kak Yah, Jerteh, Terengganu.

Selain daripada keropok losong, apa lagi yang kita akan kaitkan dengan negeri Terengganu Darul Iman? Bagi korang yang suka berjalan, mesti korang nak tengok Jambatan Angkat Kuala Terengganu, ataupun membeli-belah di Pasar Payang. Bagi penulis yang kuat makan ni pula sudah tentulah nasi dagang. Rugi kalau datang ke Terengganu tapi tak makan nasi dagang original.

Penulis, sebagai pengunjung yang bukan berasal dari Terengganu tidaklah begitu arif tentang restoran-restoran yang terbaik dalam menyediakan hidangan yang ikonik ini. Jadi penulis akan cuba je mana-mana restoran atau warung yang menjual nasi dagang. 

Restoran yang penulis pergi waktu penulis ke Terengganu baru-baru ini ada menyediakan nasi dagang yang bagi penulis sedap dan murah. Terletak di Jerteh, Warung Nasi Dagang Kak Yah yang berhadapan dengan jalan utama menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Terengganu ini ada menyediakan menu sarapan lain juga seperti nasi lemak, nasi kerabu dan nasi minyak.

01 Banyak Pilihan Lauk. Walaupun korang boleh makan nasi dagang di negeri-negeri lain, penulis tetap percaya yang kita kena ke Terengganu untuk makan nasi dagang yang terbaik. Di Warung Nasi Dagang Kak Yah, ada lebih dari lima pilihan lauk. Dua lauk yang istimewa sudah tentulah kerutuk ayam kampung (RM4.50) dan kerutuk itik serati (RM4.50). Gulainya memang likat, tak ceroi.

02 Dua Pilihan Nasi Dagang (RM2.00). Pertama kali penulis pesan nasi dagang di sini, akak yang jaga nasi tu tanya nak nasi yang mana satu? Pada awalnya penulis tak faham sebab nampak dua-dua nasi seakan serupa. Jadi penulis pilih nasi yang menggunakan beras biasa. Rupanya nasi yang satu lagi tu menggunakan beras panjang. Jadi kalau korang datang sini, jangan buat silap yang sama macam penulis. Waktu penulis tanya apa beza dua-dua nasi tu, akak tu kata sama je cuma satu sejuk satu panas 😅 mungkin akak tu salah dengar.

03 Ada Kambing, Ayam dan Sotong Bakar. Salah satu lagi menu yang menarik di sini ialah kambing bakar (RM?.??) dan ayam bakar madu (RM2.50). Kalau di Selangor, memang susah nak cari kedai yang sediakan sarapan macam ni. Sesuai dimakan bersama nasi kerabu, nak ratah pun boleh. Sotong bakar dah habis waktu penulis sampai.

Mesti ada yang tertanya kenapa penulis makan nasi dagang dengan ayam masak merah (RM2.50) kan? Waktu kitorang sampai tu dah pukul 9 dan pelanggan pun dah ramai. Bahagian ayam yang tinggal untuk gulai kerutuk cuma dada, penulis lebih suka bahagian ayam yang bertulang macam kepak, peha dan pinggul. Acar pun dah habis 😭

Secara keselurahannya, memang puas hati. Harga makanan dan minuman pun murah2. Jadi kalau korang lalu depan kedai ni, korang singgahlah. Kedai ni senang nak nampak sebab papan tanda Warung Nasi Dagang Kak Yah tu memang besar.

Selain dari nasi dagang, ada lagi makanan lain yang penulis makan sewaktu di Terengganu yang penulis akan kongsikan dalam hantaran blog yang akan datang. Korang boleh follow page facebook hari3aku ye untuk sebarang update berkenaan blog ni.

Post a Comment

To Top