King's Kambing Bakar Sulawesi, Saujana Utama

Kalau korang penggemar kambing bakar, dan korang tinggal di kawasan Klang, Meru atau Shah Alam, korang mesti biasa dengar tentang restoran yang menyediakan hidangan kambing bakar seperti Kambing Bakar Sahara dan Kambing Bakar Kontena.

Untuk hari ini, penulis nak berkongsi tentang satu lagi restoran kambing bakar yang terletak di Saujana Utama. Mungkin penduduk Saujana Utama ramai dah tahu tentang restoran ni, King's Kambing Bakar. Jadi, perkongsian hari ini ditujukan kepada orang-orang luar. 

Kalau korang datang daripada jauh untuk ke UiTM Puncak Alam dan tak tahu nak makan di mana, korang boleh cuba kambing bakar di sini. Kenapa? Sebab perjalanan ke bandar Saujana Utama memang mudah sangat dari UiTM Puncak Alam melalui Pintu 1 yang telah dibuka sejak April 2019.

Jadi apa yang istimewanya restoran ni? Susah nak kata, sebab konsepnya lebih kurang je dengan restoran kambing bakar yang lain. Mungkin kelebihannya di sini sebab ada jual nasi dengan ikan tilapia atau bawal goreng, siapa yang diet tu memang sesuai sangat lah.

Di sini, kambing bakar tak disediakan dengan sos barbeku atau lada hitam seperti makanan barat lamb chop. Sama seperti di restoran kambing bakar lain sekitar meru dan klang, kambing bakar dihidangkan bersama sambal kicap yang lebih dekat dengan gaya pemakanan orang jawa.

Makan kambing bakar dengan nasi goreng cina pun sedap juga. Selain tu, ada juga makanan barat seperti chicken chop dan sizzling lamb grill. Untuk kanak-kanak yang tak banyak makan, boleh la pesan kentang goreng atau nuget tempura. 

Dari segi harga, ada tempat lain yang lebih murah. Untuk portion pula, ada tempat lain yang lebih banyak. Tetapi, yang buatkan penulis nak repeat lagi tempat ni sebab perapannya memang sedap, manis-manis dan tidak kering.

Kalau korang nak pergi, boleh tengok peta kat atas ni. Restoran dibuka setiap hari dari pukul 1 petang sehingga 11 malam. Perapan kambing bakarnya memang power, satu set bersama nasi RM13.90 manakala untuk set bersama nasi goreng pula RM15.90. 

Post a Comment

To Top