Daripada Mencari Mac & Cheese di Kuantan, Akhirnya ke Kenny Rogers Roasters

Pada suatu malam, takde angin takde ribut tiba-tiba penulis rasa macam mengidam makan Mac & Cheese, ataupun dalam bahasa melayunya Makaroni dan Keju. Bukan sengaja nak kata citarasa penulis ni tahap orang-orang kaya, tapi biasalah kalau sekali-sekala tekak rasa nak cuba makanan barat.

Terus terang penulis tak tahu mana nak dapatkan pasta Macaroni & Cheese di sekitar Kuantan. Penulis tahu ada beberapa restoran yang menjual makanan barat ataupun western, tapi penulis risau kalau tiba-tiba bila dah duduk dalam restoran, tengok menu tak ada pulak apa yang penulis cari, takkan nak keluar macam tu je betul tak?

Tiba-tiba penulis teringat ada satu restoran yang penulis tahu ada jual pasta tersebut, Kenny Rogers, dengar pun agak menggerunkan betul tak? Sah-sah paling kurang hangus RM15. Tapi kalau kita fikir-fikir makan di KFC, ayam dua ketul pun dah lebih kurang RM15 jugak bukan? Jadi penulis pun survey keadaan di Kenny Rogers keesokannya.

Memandangkan penulis sepatutnya makan makanan yang sihat sekarang, jadi penulis pun agak tertarik dengan menu di Kenny Rogers yang mempunyai pilihan salad seperti 'Chicken Salad' dan 'Caesar Salad'. Menu salad tu cuma alasan penulis nak makan di Kenny Rogers, tapi penulis masih tak lupa matlamat utama penulis, Mac & Cheese.

Jadi hidangan utama yang penulis pesan ialah 'Kenny's Quarter Meal', harganya RM17.85 tidak termasuk cukai. Terdiri daripada sebahagian ayam yang telah dipotong empat, satu muffin dan juga 3 hidangan sampingan, terus terang set ni lebih baik daripada kebanyakan chicken grill yang kita boleh dapat di restoran-restoran makanan barat yang kadang mencecah harga RM14 ke 15. Apa yang lebihnya di Kenny Rogers ni? Tengok muffin dan pilihan sampingan pun boleh nampak dah.

Hidangan sampingan yang penulis pesan ialah 'Crispy Salad', 'Coleslaw' dan juga tak lain tak bukan, 'Macaroni & Cheese'. Tertunai juga keinginan penulis nak makan Mac & Cheese. Ad lebih daripada 6 pilihan sampingan, tapi disebabkan penulis perlukan pilihan yang lebih sihat, penulis lebihkan sayur. Sedap, sedap dan sedap, itu sajalah yang penulis boleh katakan.

Keselurahannya, memang terbaik, apa yang lebih baik adalah memandangkan penulis seorang pelajar, penulis boleh dapat potongan harga sehingga 25% pada hari minggu daripada 2 ke 6 petang kecuali pada hari cuti umum. Harga akhir yang penulis bayar adalah RM14.95 termasuk dengan ais kosong, sangatlah berbaloi baloi.

Terus terang, sebenarnya penulis tak tahu pada asalnya yang potongan harga 25% tu hanyalah pada waktu 2 hingga 6 petang. Waktu penulis bayar, penulis cuma bertanya tentang diskaun 25% bagi pelajar dan waktu masih lagi belum pukul 1 tetapi akak yang jaga kaunter tu berikan jugak diskaun tersebut. Semoga dimurahkan rezeki. 

Post a Comment

To Top