Ali Rojak dan Cendol, Tempat Lepak Terkenal di Puncak Alam

Ali Rojak dan Cendol Puncak Alam
Orang have-have atau berada memang biasa jadikan Starbuck atau The Coffee Bean & Tea Leaf sebagai tempat lepak, suasana yang tenang, berhawa dingin, dan tak ramai orang, jadikan tempat-tempat ni lebih selesa dan kondusif untuk berbincang atau berunding. 

Tetapi untuk rakyat marhaen macam kita ni, bila fikir tentang tempat lepak kita mesti terfikir kedai mamak, contohnya seperti Nasi Kandar Pelita. Tetapi tak kisah lah restoran, warung ataupun gerai, asalkan ada kerusi meja kita boleh jadikan tempat lepak. 

Kerusi di Ali Rojak dan Cendol Puncak Alam
Datang ke Puncak Alam, ada satu port mamak yang amat terkenal di kalangan penduduk Puncak Alam. Gerai Ali Rojak dan Cendol ni dibuka dengan trak makanan je, tetapi kerusi meja disedikakan untuk makan di gerai.  

Ada juga beberapa kali dengar cerita kurang enak tentang tempat ni, tetapi sampai sekarang masih tak putus-putus pelanggan walaupun dah lebih 7 tahun bertapak di tempat yang sama, di bulatan pancuran air Puncak Alam. Maksudnya apa? Sedaplah.

Kalau korang tak kenal Ali Rojak dan Cendol ni, mesti sebab baru pindah ke Puncak Alam ataupun korang ni pelajar baharu UiTM Puncak Alam.

Makan di Ali Rojak dan Cendol Puncak Alam
Kalau datang sini mesti pekena cendol dan rojak. Cerita tentang cendol, banyak cendol yang sedap-sedap kita boleh jumpa. Tetapi untuk rojak, rojak di sini boleh dikatakan 'one of the best' yang penulis pernah makan. 

Ali Rojak dan Cendol Puncak Alam Rojak
Kuah yang digunakan pada rojak ada rasa udang kering. Kalau nak tahu rasanya, bayangkan sedikit rasa kuah kacang, sedikit rasa mi bandung dan sedikit rasa mi rebus atau mi kuah. Tak dapat bayangkan? Kenalah datang cuba sendiri. Nak lagi power? Boleh pesan rojak sotong.

Mi Goreng Mamak Ali Rojak dan Cendol
Satu lagi makanan yang sedap di Rojak Ali dan Cendol ialah mi goreng mamak. Memang tak kedekut cucur. Macam biasalah, mi goreng mamak akan ada telur, cucur dan tauhu, kadang-kadang ada tempe.

Kalau korang ada di Puncak Alam, atau sekitarnya seperti di Meru, Kapar atau Saujana Utama, bolehlah datang cuba. Gerai Ali Rojak dan Cendol ada cawangan lain tak? Tak tahu nak kata, sebab banyak sangat mamak yang gunakan nama Ali.

Gerai dibuka dari tengah hari ke petang (est. 1-7pm), jangan pula datang waktu malam. Kadang-kadang tak tahu kenapa gerai ni tutup, tak ada rezekilah kalau macam tu. Kalau nak lepak malam kena cari kedai mamak lain, malam-malam boleh cuba nasi kandar di Restoran Mamu FZ.

Post a Comment

To Top